טקסס הולדם הוא משחק פוקר עם הרבה מורכבות והרבה אסטרטגיות שניתן להשתמש בהן כדי לנצח, אך כולן מתחילות עם קומבינטוריקה בסיסית.
מעל הכל, חיוני לדעת איך לחשב קומבינציות בפוקר, שכן חלק זה במתמטיקה של המשחק, יחסי קופה וערך צפוי, הם העקרונות הבסיסיים מאחורי כל מהלך שתבצעו בשולחן.
בין אם מדובר בטווחי העלאה לפני הפלופ או בבלופים בריבר, כל הדברים האלה מבוססים על הבנה יסודית של צירופי הקלפים השונים.
מאמר זה ילמד אתכם איך לספור ולחשב קומבינציות במשחק ואיך להיעזר בהן לביצוע המהלך הנכון ולהגדיל את ה-EV שלכם בטווח הארוך.
תוכן עניינים:
מהן קומבינציות בפוקר?
אם נחזור קצת ליסודות, פוקר משוחק עם חבילת קלפים סטנדרטית המורכבת מ-52 קלפים בסך הכל. בחבילה ישנם ארבעה צבעים ו-13 דירוגי קלפים, שמרכיבים את כל 52 הקלפים.
בטקסס הולדם, ניתן להרכיב סך של 1,326 קומבינציות פוקר מתוך 52 הקלפים האלה על ידי שילוב של כל אחד מהם עם כל שאר הקלפים בחבילה.
זה כולל זוגות כיס, קומבינציות מאותו צבע (סוטד), וקומבינציות בצבעים שונים (אוף-סוטד) של כל הידיים האפשריות.
לייצוג חזותי של קומבינציות בפוקר, אתם יכולים להסתכל על מטריצת הידיים בפוקר, הכולל את כל הקומבינציות האפשריות:

שימו לב שמטריצת הידיים אינה מחולקת ל-1,326 שדות, וזה מסיבה טובה. כל שדה בטבלה מכיל מספר קומבואים!
באופן כללי, קומבינציות ידיים נספרות כך:
- ישנן 6 קומבינציות לכל זוג.
- ישנן 4 קומבינציות לכל יד מאותו צבע (סוטד).
- ישנן 12 קומבינציות לכל יד בצבעים שונים (אוף-סוטד).
לידיים אוף-סוטד יש את מספר הקומבינציות הגדול ביותר, מכיוון שכל קלף יכול להיות משולב עם שלושה קלפים בצבעים שאינם תואמים כדי ליצור קומבו אוף-סוטד. לדוגמה, ניתן לשלב ארבעה אסים עם שלושה מלכים כל אחד כדי ליצור את 12 הקומבינציות האוף-סוטד של AK.
באופן דומה, כל אס יכול להיות משולב רק עם מלך אחד כדי ליצור קומבינציה סוטד של AK, מה שמוביל לארבעה קומבואים סך הכל ליד סוטד.
לבסוף, ישנם שישה קומבואים לכל זוג כיס. לדוגמה, AsAh, AsAd, AsAc, AhAd, AhAc, AdAc, וזהו המספר המרבי של קומבינציות זוג שיכולות להיות בכל מצב נתון.
מידע זה עשוי להיראות אקראי במקצת, אבל הוא הופך לחיוני כשמתחילים לחשוב על הטווחים של היריב ולקבוע כמה סביר שהוא מחזיקים בידיים שונות.
שימוש בקומבינציות לבניית טווחים
עכשיו כשאתם יודעים מהן קומבינציות בטקסס הולדם ואיך לספור אותן, השאלה האמיתית היא איך אתם יכולים להשתמש בזה לטובתכם במשחק.
במאמר הקודם על טווחים נגענו קצת בנושא. הימים שבהם ניסינו לנחש את יד היריב והיריב ניסה לנחש את שלנו, רק כדי ששנינו נטעו בשואודאון, חלפו מזמן.
במקום זאת, המשחק עכשיו מתנהל ברמה של טווחי פוקר, שבהם כל השחקנים המיומנים מנסים לצמצם את הטווח של הידיים שהיריבים שלהם עשויים להחזיק במצב נתון.
לדוגמה, שחקן שמעלה מעמדה מוקדמת (UTG) יכול בקלות להחזיק AA, KK, QQ, AK ועוד מספר ידיים אחרות, ואין באמת דרך לדעת איזו יד יש לו על פי ההעלאה בלבד.
עם זאת, אנו בהחלט יכולים לומר (בהנחה שהוא שחקן מיומן במידה סבירה) שאין לו יד כמו T2, 73 או K5, מכיוון שהוא בהחלט היה מקפל יד כזו מעמדתו.
עם כל פעולה חדשה שמתבצעת בשולחן, אנחנו יכולים לצמצם את טווח הידיים של כל שחקן פעיל ביד עד שנישארים עם רק כמה קומבינציות יד אפשריות בריבר.
כשנכנסים לשלבים המאוחרים יותר, החשיבות של קומבינציות פוקר הופכת למשמעותית, כי עכשיו אפשר להתחיל לספור קומבינציות ידיים ספציפיות של שחקן.
לדוגמה, אנחנו יודעים שיש סך הכל שש קומבינציות של AA, שתים עשרה קומבינציות של AK, וארבע קומבינציות של AKs.
עם זאת, על לוח של As9d7s, המספר הזה משתנה. עכשיו נותרו רק שלוש קומבינציות של AA, תשע קומבינציות של AK, ושלוש קומבינציות של AKs, כי האס שבקופה חוסם את הקומבואים האחרים.
זה כמובן דוגמה בסיסית מאוד לאיך שספירת קומבינציות ידיים יכולה לעזור לכם במהלך יד פוקר כשאתם מגיעים לשלבים המאוחרים יותר ויכולים להוריד עוד ועוד מהקומבינציות שהיריב שלכם עשוי להחזיק.
בריבר, לעיתים קרובות תוכלו לקבוע אילו קומבינציות קלפים ספציפיות היריב שלכם עשוי להמר עבור ערך ואילו עשויות לשמש כבחירות בלוף סבירות להמר עליהן. זה יכול להיות הגורם המכריע בין לתפוס בלוף בהימור גדול בריבר לבין לזרוק את הקלפים לפסולת בצורה נכונה.
שימוש בקומבינציות פוקר
דיברנו בקצרה על איך שספירת קומבינציות יכולה לעזור לנו לקבל את ההחלטה הנכונה, אבל בואו ניישם את המיומנות הזו בדוגמה ונראה איך זה עובד בתרחישים אמיתיים במשחק.
במשחק לייב של $1/3 , אתם יושבים בביג בליינד, שחקן בקאטאוף פותח ל-$10, ואתם משלמים.
הפלופ נפתח Ad5s6s, אתם עושים צ'ק עם כל הטווח שלכם, והיריב מהמר $8 לקופה של $21.
בשלב זה, הטווח של היריב שלנו עדיין רחב מאוד ויכול לכלול כל מיני ידיים, מכיוון שיהיה הגיוני מבחינתו להמשיך להמר עם חלק גדול מטווח הפתיחה שלו, אם לא עם כולו.
זה כולל את כל זוגות הכיס, כל האסים הסוטד, כל הברודווי הסוטד, הרבה ברודווי אוף-סוטד, סוטד-קונקטורס ועוד.
למעשה, היריב אמור לעשות רייז פרה-פלופ עם כ-30% מכל הידיים הפותחות, שזה מעל 400 קומבינציות פוקר, יותר מדי מכדי לצמצם בשלב זה.
עם זאת, נניח שיש לכם יד ששווה להעלות איתה בפלופ הזה, ואתם מעלים ל-$35, והיריב שלכם מגיב בקול.
הדברים השתנו עכשיו באופן דרמטי!
היריב שלכם כבר לא יכול להחזיק ידיים סוטד אקראיות במועדונים או בלבבות, ואפילו יוותר על כמה קומבינציות סוטד ביהלומים, בעוד שחלק מהשחקנים יקפלו את כל הקומבינציות ביהלומים למעט אלה שיש להן גם סטרייט דרו.
כעת אתם יכולים להתחיל לספור קומבינציות ידיים בפועל שהיריב שלנו יכול להחזיק. נתחיל בספירת הידיים שיש להן לפחות זוג עליון או יותר במצב זה:
יד | קומבינציות |
---|---|
AA | 3 קומבינציות |
66 | 3 קומבינציות |
55 | 3 קומבינציות |
A6s | 2 קומבינציות |
A5s | 2 קומבינציות |
65s | 3 קומבינציות |
AKs – A7s | 21 קומבינציות |
AKo – A7o | 63 קומבינציות |
A4s – A2s | 6 קומבינציות |
A4o – A2o | 9 קומבינציות |
זהו סך של 115 קומבינציות פוקר של זוג עליון או יותר שהיריב שלנו כנראה היה קורא איתן להעלאה בפלופ, בהתחשב בכך שאנחנו יכולים להחזיק מספר ידיים עם דרו שאיתן נעלה.
בנוסף, ליריב שלנו יכולות להיות מספר ידיים עם פלאש דרו או סטרייט דרו בעצמו, עם ידיים כמו 43s, 87s, ו-97s שעולות על הדעת, יחד עם כל הידיים הסוטד (עלים) כמו KsQs, KsJs, KsTs, QsJs, QsTs, JsTs, Ts9s, Ts8s, 9s8s, ורבים אחרים עם סטרייט דרו בצבעים אחרים.

כאשר היד מתקדמת ואתם מקבלים יותר מידע על היד של היריב, ניתן להקטין את מספר הקומבינציות של ידיים בטווח שלו, לעיתים עד לכמה עשרות קומבינציות בלבד.
חשיבה על ידיים בפוקר במונחים של קומבינציות בכל פעם שאתם משחקים תעזור לכם להבין טוב יותר את המשחק ולהבין מול איזה סגנון משחק אתם מתמודדים, וכמה סביר שהם מבצעים בלוף במצבים מסוימים.
לדוגמה, אם אתם מבחינים ששחקן ממשיך להמר בטרן עם ידיים כמו דרואים חלשים או אפילו ידיים ללא דרו בכלל, תוכלו להשתמש במידע הזה לטובתכם בהמשך ולהניח שיש להם הרבה יותר קומבינציות של בלופים בטווח שלהם כשהם מהמרים מאשר לשחקן ממוצע.
תרגלו ספירת קומבינציות
עכשיו כשאתם מבינים מהן קומבינציות בפוקר ואיך לספור אותן, תוכלו לתרגל מחוץ לשולחן ולהתכונן למשחק הבא שלכם.
ברגע שתלמדו איך לספור קומבינציות במהירות תוך כדי משחק, תוכלו לבנות את טווחי היריבים שלכם מהר יותר ולהגיע למסקנות טובות יותר לגבי מה יש להם כנראה.
תרגולים מהסוג הזה בבית יעזרו לכם לשפר את האסטרטגיה שלכם, להפוך לשחקני פוקר טובים יותר עם הזמן ולחשוב על המשחק ברמה אחרת ממרבית השחקנים שאתם משחקים נגדם.
בהצלחה!